Platform over beton en staal in de bouw
Kostenefficiënt  bouwen met  kolomschoenverbinding

Kostenefficiënt bouwen met kolomschoenverbinding

Om de groei te kunnen opvangen, besloot Seaport Brewing volgens het principe van stille productie te werken. Daarvoor bouwde de brouwerij in Evergem een gloednieuwe productiefaciliteit waar voornamelijk tanks voor bierproductie zullen worden opgesteld. Het gebouw wordt opgetrokken met kolommen van 26 meter: de ideale lengte om een kolomschoenverbinding toe te passen.

Dat Valcke Prefab Beton koos voor de oplossing van Peikko uit Arnhem, is de evidentie zelve. Als uitvinder van deze kostenefficiënte oplossing is dit bedrijf immers de onklopbare expert in technologisch vernuft en adequate bijstand.

Het gebouw wordt opgetrokken met kolommen van 26 meter: de ideale lengte om een kolomschoenverbinding toe te passen.

 

Acht minuten per betonkolom

De nieuwe productiefaciliteit van Seaport Brewing in Evergem is opgevat als een grote ruimte van 5.100 m², waarin voornamelijk tanks komen te staan. “Vandaar dat er kolossale kolommen nodig zijn”, vertelt Joris van Hezewijk, sales- en marketingcoördinator van Peikko. “In dit project spreken we over uitvoeringen met een lengte van 26 meter, waardoor de toepassing van een kolomschoenverbinding aangewezen was. Het gaat om een methode die wij dertig jaar geleden hebben ontwikkeld om snel, eenvoudig en veilig betonkolommen te verankeren, op eenzelfde manier als staalkolommen gemonteerd worden. Concreet bestaat het systeem uit kolomschoenen aan de onderkant van de kolom en ankerbouten in de fundering. De kolom met kolomschoenen wordt op de ankerbouten gemonteerd. Na het aandraaien van de moeren ontstaat meteen een momentvaste verbinding. Resultaat? Een betonkolom kan op acht minuten tijd gemonteerd worden! En dit bovendien zonder dat er schoren moeten worden toegepast, zodat de aannemer opnieuw veel man- en kraanuren kan besparen.”

Uiterst interessante oplossing

Dat Valcke Prefab Beton in dit project eens te meer voor de Peikko-kolomschoenverbinding koos, is vrij logisch. “Gebouwen met kolommen van deze afmetingen worden bij ons al jaren standaard met deze oplossing uitgevoerd”, aldus projectleider Bert Loyson. “De reden is vooral dat we geen schoren moeten plaatsen, want het berekenen, plaatsen en afbreken is bij dergelijke lange kolommen een dure aangelegenheid. Als we geen kolomschoenverbinding zouden toepassen, wordt de werf bovendien voor een groot stuk onbegaanbaar door de vele grote schoren en schoorblokken. Het is dus een erg kostenefficiënte oplossing die een snelle montage toelaat én de werf bovendien veiliger maakt. De toepassing van kolomschoenverbindingen zijn in dergelijke projecten dus de logica zelve. De jarenlange ervaring van Peikko wordt telkens weer vertaald naar een engineering en service die volledig op de leest van het project en de gebruiker geschoeid is. Hierdoor kunnen hun klanten steeds opnieuw naar alle tevredenheid en binnen de vooropgestelde deadline opleveren.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details