De Lamgatsebrug is een belangrijke verbinding tussen de gemeentes Moerdijk en Halderberge. Door houtrot en haar 40-jarige leeftijd was deze voetgangers- en fietsbrug aan vervanging toe. Bruggenbouwer Meerdink Bruggen modelleerde en prefabriceerde de nieuwe Lamgatsebrug en gebruikte hiervoor oude delen van een spoorbrug. De brug werd in 2024 geplaatst.
De Lamgatsebrug is een vervangingsopgave geweest van de gemeentes Moederdijk en Halderberge. De brug ligt precies op de gemeentegrens. “In het voorjaar van 2023 kwam de gemeente bij ons met de vraag of wij mee wilden doen aan de aanbesteding, waarbij het circulaire component erg belangrijk was”, vertelt Robbert de Metter, eigenaar van Meerdink Bruggen. “We dachten na over een efficiënt ontwerp voor de bestaande brugconstructie. Het nieuwe ontwerp was 92 meter lang met een vrije overspanning van 55 meter. We kozen voor hetzelfde brugtype: een pyloonbrug.”

Als je circulair wilt bouwen, is het beschikbare materiaal het uitgangspunt. Vanuit de opdrachtgever was er maar één eis voor het vervangende ontwerp: geen houten brug. De Metter: “Bij een circulair bouwproject heb je een bepaald materiaal beschikbaar. Bij dit project was dat gebruikt staal. We hebben twee jaar voor de aanbesteding van de Lamgatsebrug een flinke partij staal overgenomen van ProRail. Zij wilde graag dat het materiaal opnieuw gebruikt zou worden en met de brug vonden we een goede manier om dit te doen.” Paul Beijers, tekenaar bij Meerdink Bruggen: “Het werken met hergebruikte materialen zorgde ervoor dat we goed in kaart moesten brengen wat we tekenden. De nieuwe situatie moest natuurlijk passen in de oude situatie. Uiteindelijk konden we het staal van ProRail in de volledige lengte opnieuw gebruiken voor de nieuwe brug.” Met deze 24 meter HEA550 stalenprofielen op voorraad, startte het tekenproces.
“Allereerst maakten we een point cloud van de oude brug”, vertelt Beijers. “Hiermee konden we de oude brug exact inmeten met alle maatvoeringen, zodat de nieuwe brug weer op de plek past en goed aansluit op de bestaande betonnen fundatie.” De point cloud vormde de basis voor de nieuwe pyloonbrug. “Met de lijnen zetten we het 3D-model op en startten we met modelleren in Tekla Structures.”

De brug met twee pylonen bestaat uit twee gelaste spoorbrugdelen. Beijers: “We tekenden alle onderdelen uit in Tekla Structures, maakten alle werktekeningen en stuurden de montage aan. Ook modelleerden we details, zoals slimme diervriendelijke ledverlichting in de brug, voor extra veiligheid. Als een fietser de brug verlaat, dimt het licht.”
Het cloudplatform Trimble Connect speelde een belangrijke rol in de samenwerking met onderaannemers. Beijers: “Met Trimble Connect konden we met onze onderaannemers één op één details bespreken en situaties aanduiden waar iets moest gebeuren. Ook gebruikten we het programma om het project te visualiseren voor onze opdrachtgever, om hem zo mee te nemen in het proces.”
Meerdink Bruggen plaatste de geprefabriceerde voetgangers- en fietsbrug binnen een paar dagen. Beijers: “We proberen zo veel mogelijk te prefabriceren om de uren op de bouw zo kort mogelijk te houden. De Lamgatsebrug bestond uit ongeveer zeven onderdelen. Deze onderdelen zijn in onze fabriek in elkaar gezet en naar de locatie gebracht. Binnen één week was de nieuwe brug klaar voor gebruik.”
De vervanging van de Lamgatsebrug is een inspirerend voorbeeld van hoe circulair bouwen onze infrastructuur kan transformeren. Door oud materiaal nieuw leven te geven en efficiënt te werken met innovatieve technieken, zoals de point cloud en geprefabriceerde onderdelen, heeft Meerdink Bruggen laten zien dat duurzaamheid en kwaliteit hand in hand kunnen gaan. Maar circulariteit stopt niet bij dit project. Bij de nieuwe Lamgatsebrug vind je banken van het oude hout, terwijl andere brugmaterialen hergebruikt worden als steigers in de haven van Oudenbosch.
Bouwinfo
architect
Arc2 Architecten – Gert-Jan de Jong
opdrachtgever
Gemeenten Halderberge – Leo Kaan en
Gemeente Moerdijk – Arjan Deurloo