De vijftien meter hoge bruggen met de naam Krúsrak en Duvelsrak zijn opgetrokken uit accoyahout en werden in 2008 in gebruik genomen. Rechte lijnen zijn niet te vinden in het bijzondere, organische ontwerp. Daardoor werden ze met de jaren een belangrijk onderdeel van het lokale Friese landschap. Problemen met de beschermlaag, vochtindringing en scheurvorming noopten RWS echter vroegtijdig tot ingrijpen. Om de bruggen te kunnen behouden, moeten het houtwerk en de structurele verbindingen grondig geïnspecteerd en opgeknapt worden en een nieuwe beschermlaag krijgen. “Op locatie geeft dat langdurige overlast, door het object te verplaatsen beperk je dat enorm”, vertelt Joris van der Zwaan, salesmanager Infra van Wagenborg Nedlift, dat in 2008 ook de bruggen op hun plek zette.
Wagenborg Nedlift voert de verplaatsing samen uit met penvoerder CT deBoer, dat zelf zorgdraagt voor de noodbrug over de N7, de tijdelijke overbrugging bij de renovatielocatie en het prepareren van dit werkterrein. Als tijdelijke overbrugging heeft CT deBoer in aanloop naar de brugwissel een stalen noodbrug naar het werkterrein gemaakt die rust op een aantal zware palen. Van der Zwaan: “Maar de eerste planvoorbereidingen begonnen bij ons al medio 2024. Dat leidde eind dat jaar tot het winnen van de tender, samen met CT deBoer. Ons traject was daarin mede bepalend. Dat begint met het over de weg aanrijden van een ondersteuningssysteem op twee SPMT’s die elk op een weghelft rijden. Onder de brug draait deze opstelling een kwartslag waarna de brug van zijn fundering kan worden gevijzeld en uitgereden. Vervolgens draait het geheel een kwartslag terug, rijdt een aantal honderden meters over de N7 en slaat dan linksaf om via een tijdelijke brug over een sloot de werklocatie te bereiken. De noodbrug staat dan al klaar en wordt in omgekeerde volgorde naar de open plek over de N7 vervoerd en geplaatst.”
Op 10 mei is de tot in de details voorbereidde verplaatsingsoperatie met succes uitgevoerd: op één dag is de brugwissel voltooid. Omdat niet is te bepalen hoeveel vocht er in de jaren in de houtconstructie is getrokken, was het gewicht van de brug van tevoren niet bekend. Daarom is met ruimere marges gerekend. Spannender nog is wellicht de toestand van de brug zelf en wat bij de inspectie wordt aangetroffen. Dan kan RWS beslissen wat er met de andere brug gebeurt. Mocht men bij de brugrenovatie geen onoverkomelijke problemen tegenkomen, dan zet Wagenborg Nedlift de Krúsrak eind dit jaar weer op zijn plek. De renovatiewerkzaamheden worden uitgevoerd door de combinatie Hupkes Wijma – Koninklijke Oosterhof Holman.