De komende jaren staat Nederland voor een van de grootste infrastructurele uitdagingen ooit. Duizenden bruggen, tunnels, sluizen en viaducten naderen het einde van hun levensduur en vragen om grootschalige vervanging of renovatie. Gebr. Van Kessel, onderdeel van VolkerWessels, laat zien hoe technische kennis, innovatie en samenwerking de sleutel vormen om deze V&R-opgave tot een goed einde te brengen. “Voor kunstwerken zoals bruggen en tunnels is het simpelweg afsluiten vaak geen haalbare optie”, legt Johnny Blommers uit. “Ze vormen essentiële schakels in het dagelijkse verkeer en worden intensief gebruikt. Juist daarom is volledige vervanging vaak niet realistisch en richten we ons op het verlengen van de levensduur door slim en duurzaam onderhoud.”
Een extra uitdaging daarbij is de invloed van trillingen door passerend verkeer op bijvoorbeeld het uithardingsproces van beton. “Dat vraagt om maatwerk. We denken actief met de opdrachtgever mee over wat technisch mogelijk is. Door specifieke toevoegingen aan het beton kunnen we de gevoeligheid voor trillingen verminderen. Ook kunnen we aanvullende constructies toepassen die de impact van trillingen op het brugdek beperken.”

“Ook bij het versterken van bruggen is een grondige analyse essentieel om de juiste aanpak te bepalen. Per kunstwerk onderzoeken we welk onderdeel versterkt of verstevigd moet worden en welke techniek daarvoor het meest geschikt is. Soms adviseren we het toepassen van lijmwapening, terwijl het in andere gevallen beter is om een specifiek betondeel gecontroleerd te slopen, zodat we daar extra wapening kunnen aanbrengen. Zo zorgen we voor een duurzame en veilige versterking, afgestemd op de situatie ter plaatse.”

“Vrijwel al onze technieken zijn gericht op het verlengen van de levensduur van kunstwerken. Daarvoor gaan we actief in gesprek met leveranciers en ontwikkelen we samen innovatieve oplossingen. Een goed voorbeeld is onze specialisatie in houtrenovatie, waarvoor we BRL-gecertificeerd zijn. In plaats van het volledig vervangen van een meerpaal kunnen we het aangetaste deel verwijderen en opvullen met epoxy, zodat de constructie nog jarenlang mee kan. Ook op het gebied van betonwapening zetten we stappen. Om roestvorming van wapeningsstaal tegen te gaan, passen we kathodische bescherming toe. Dat levert een aanzienlijke verlenging van de levensduur op. Daarnaast onderzoeken we alternatieve materialen zoals cementloos beton en zetten we in op emissievrije uitvoering met elektrisch aangedreven machines en voertuigen.”

Bij elk project krijgt de verkeersveiligheid veel aandacht. Tijdens inspecties en werkzaamheden denkt het bedrijf mee over mogelijke risico’s en schakelt ze waar nodig gespecialiseerde partners in. “Het gaat natuurlijk niet alleen om de veiligheid van onze medewerkers, maar ook om die van de weggebruikers.”

Wat is volgens Blommers nodig om de V&R-opgave effectief aan te pakken? “Een goede samenwerking, want gezamenlijk hebben we alle kennis in huis. En het is belangrijk dat alle betrokken partijen, waaronder de ingenieursbureaus en opdrachtgevers, hun vragen en wensen goed communiceren. Te vaak zien we dat een bestek prachtig is uitgewerkt, maar praktisch niet uitvoerbaar is. Dan is er kostbare tijd en geld verloren gegaan. Door in een vroeg stadium samen te werken, voorkom je frustratie en vertraging.”
De kracht van Gebr. Van Kessel ligt juist in die samenwerking. Als onderdeel van VolkerWessels kan het bedrijf rekenen op de expertise van zusterbedrijven als KWS, Vialis en Van Hattum en Blankevoort. “Zo hebben we alle facetten in huis, van inspectie tot renovatie en vervanging. Juist die combinatie maakt ons uniek.” Een actueel voorbeeld is het groot onderhoud aan de Schelde-Rijnverbinding dat binnenkort start. Vier bruggen krijgen daarbij een flinke opknapbeurt en Rijkswaterstaat heeft de klus aan KWS Infra en Gebr. Van Kessel gegund.