Al in 2020 kwam bij Bonneveld Aannemingsbedrijf BV de aanvraag van Vink Bouw binnen om mee te denken over de aanleg van een bouwplaats op het Zeeburgereiland. Geen ingewikkeld werk, wel anders omdat het terrein rond drie te transformeren silo’s ligt en midden in een woonwijk. Corona, afhakende partijen en ander ongemak zorgden voor vertraging, maar in het najaar van 2024 kon het grondverzetbedrijf eindelijk aan de slag.
“Natuurlijk ga je het liefst meteen aan het werk, maar sommige omstandigheden kun je niet dwingen”, begint technisch directeur Stefan Albers van Bonneveld. “De opdracht was overzichtelijk. De toplaag diende 30 centimeter afgraven en opgevuld te worden met menggranulaat en er was een rijbaan nodig voor een zware rupshijskraan. Op het 5.000 m2 grote bouwterrein was de ruimte rond de silo’s echter beperkt. Om ruimte te maken voor een ketenpark aan de overkant van de Leo Hornstraat is de watergang gedeeltelijk gedempt met van de bouwkavel afkomstige grond.”
“Aan die zijde kwam ook de bouwinrit”, vervolgt Sander Bos, hoofd calculatie van het Bunschotense familiebedrijf. “Daarmee voorkom je aan de andere zijden overlast en gevaarlijke situaties. Naast het bouwterrein liggen namelijk scholen, een kinderdagverblijf en een sporthal. Het werk zelf is niet wereldschokkend ingewikkeld. Vink Bouw verzorgde de vergunningen en afstemming met de gemeente om de watergang gedurende de bouwperiode te dempen. Hierdoor konden het ketenpark en een parkeerplaats gerealiseerd worden. De waterdoorvoer hebben we verzekerd door een tijdelijke duikerbuis aan te leggen. Puinverharding en vloerplaten vormen de basis voor de bouwketen en het parkeerterrein.”
Hoewel Bonneveld in vijftig jaar is uitgegroeid tot een veelzijdig specialist in de grond-, weg- en waterbouw, was groot grondverzet voor dit project niet nodig. Albers: “De oude installaties van de rioolwaterzuivering zijn al een tijd terug in een saneringsronde gesloopt. Oude funderingen kom je dus niet meer tegen. Het was een kwestie van afgraven, een egaal rijvlak maken van 30 centimeter menggranulaat, vloerplaten aanbrengen en schotten leggen voor de hijskraan.”
De transformatie van de silo’s is een project met hoge duurzaamheidsambities. Het ontwerpcertificaat BREEAM Outstanding is al binnen en ook de uitvoering ligt langs een strenge duurzaamheidslat. Bos: “Wij dragen daar onze steentjes aan bij, letterlijk en figuurlijk. Een deel van het puingranulaat is afkomstig van een breker in de buurt, een belangrijk deel is afkomstig uit Delft van een ander werk van Vink Bouw. Aan het eind van de rit gaan we de bouwplaats weer opruimen. Puingranulaat gaat dan weer door naar een andere bouwplaats en als daar geen plek voor is, naar de breker. Vloerplaten die goed genoeg zijn, gebruiken we ook zo lang mogelijk door. Is de bouwkeet weg, dan zullen we als laatste werk de watergang terugbrengen in de oude staat en met de grond het bouwterrein opvullen. Rond de silo’s komt groen met terrassen, dus dat wordt vast erg mooi!”