 
                De betonindustrie staat midden in de transitie naar een emissievrije bouwplaats. Innovaties variëren van motorloze mixers die brandstof besparen tot volledig elektrische oplossingen die zonder uitstoot draaien. Recente projecten van Mulder Europe bij Van Velsen, Albeton en BCK, laten zien dat duurzaamheid in betontransport geen verre toekomst meer is, maar praktijk van vandaag.

Hoewel elektrisch steeds meer aandacht krijgt, is de conventionele betonmixer nog altijd onmisbaar. Veel bouwplaatsen zijn immers niet ingericht op zware accu’s of laadinfrastructuur. Daarom zoekt Mulder Europe voortdurend naar innovaties om traditionele mixers efficiënter te maken. Een voorbeeld is de motorloze betonmixer van Van Velsen, gebouwd door Mulder Europe. Door gebruik te maken van de aandrijving van de vrachtwagen heeft de mixer geen eigen motor meer nodig. Dat verlaagt brandstofverbruik, onderhoud en emissies terwijl de betrouwbaarheid behouden blijft. Het project bij Van Velsen laat zien dat verduurzaming niet altijd een radicale stap hoeft te zijn. Slimme innovaties bieden al directe winst zonder dat een hele vloot vernieuwd hoeft te worden.
Tegelijkertijd wordt de stap naar volledig elektrisch wél gemaakt. Een van de eerste bedrijven die dat durfde, is Albeton, met de introductie van de EcoDrive 2.0 van Mulder Europe. Deze mixer combineert de vertrouwde robuustheid van Mulder Europe met een volledig elektrische aandrijving. Zo sluit het product aan bij de ambitie om emissievrije bouwplaatsen te realiseren. Voor Albeton betekent dit een concrete stap richting vergroening, met een lagere CO2-uitstoot, minder geluid en behoud van prestaties.

“We zullen altijd voorop lopen in innovatie”, zegt Wijnand van Aalst, CEO van de Van Aalst Group, waar Mulder Europe onderdeel van is. Al 25 jaar leidt hij het familieconcern dat ooit begon bij een betoncentrale en staalfabriek en nu uitmondt in emissievrije mixers, bulkhandlingsystemen en offshore-toegangstechnologie. Met de EcoDrive 2.0 zet Mulder die traditie door: “Accu’s worden lichter, waterstof lonkt, maar wat nú telt is betaalbare beschikbaarheid op de bouw.”

Ook Betonmortel Centrale Koudekerk (BCK) koos onlangs voor een innovatieve oplossing van Mulder Europe: een elektrische betonmixer op trailer. Deze toepassing toont dat elektrificatie niet beperkt is tot de standaard truckmixer, maar ook in maatwerk mogelijk is. BCK benadrukte dit zelf bij de ingebruikname: ‘Daar is hij dan, onze nieuwe 100% elektrische betonmixer! Nadat de elektrische 6×2 Volvo FMe trekker in mei is afgeleverd, volgt nu de mixer. Met deze combinatie zijn wij in staat om ons beton 100% elektrisch te leveren in het groene hart van Nederland. Samen bouwen we aan een duurzamere toekomst!’

De rode draad in deze projecten is de brug tussen traditie en vernieuwing. Al bijna een eeuw lang geldt de betonmixer als onmisbaar werkpaard in de bouw. De voorbeelden van Van Velsen, Albeton en BCK laten zien dat dit icoon niet stilstaat.
De motorloze mixer bewijst dat binnen bestaande systemen al veel winst te behalen valt. De EcoDrive 2.0 en elektrische trailer tonen dat emissievrij werken geen verre toekomst meer is, maar een reëel alternatief. De bouwsector staat voor grote uitdagingen. Circulariteit, CO2-reductie en emissievrije bouwplaatsen zijn geen opties meer, maar vereisten. Mulder Europe laat zien dat betonmixers hierin een sleutelrol kunnen spelen. Door traditionele oplossingen slimmer te maken én elektrische innovaties te ontwikkelen, wordt de weg vrijgemaakt voor een emissievrije bouwplaats.
Of het nu gaat om het verlengen van de levensduur van de vloot, het reduceren van brandstofverbruik of het volledig overstappen op elektrisch: de recente projecten van Mulder Europe tonen dat de betonmixer zich snel aanpast aan de eisen van vandaag én morgen. Van motorloos tot volledig elektrisch: de sector is onderweg naar een emissievrije toekomst.