Platform on concrete and steel in construction
Constructieve inspecties bij stalen bruggen
De dienstverlening van Nebest is erop gericht om de ingenieursbureaus die verantwoordelijk zijn voor het herberekenen van de kunstwerken volledig te ontzorgen.

Constructieve inspecties bij stalen bruggen

Veel bruggen en viaducten zijn gebouwd in de decennia na de Tweede Wereldoorlog. Sindsdien is het verkeer behoorlijk toegenomen en de veiligheidsnormering aangepast aan de huidige inzichten. Als onderdeel van de V&R-opgave werkt Rijkswaterstaat samen met een aantal ingenieursbureaus en kennisinstituten aan het herberekenen van de constructieve veiligheid van deze kunstwerken en het vaststellen van hun technische einde levensduur. Nebest is één van de partijen die aan de lat staat voor het uitvoeren van constructieve inspecties bij stalen bruggen. Het ingenieurs- en adviesbureau heeft daarvoor zelfs een eigen inspectietool ontwikkeld en die blijkt uiterst succesvol.

20240723 070231
Nebest heeft een eigen inspectietool ontwikkeld voor inspecties aan kunstwerken.

De dienstverlening van Nebest is erop gericht om de ingenieursbureaus die verantwoordelijk zijn voor het herberekenen van de kunstwerken volledig te ontzorgen, zegt projectleider Jeroen Davelaar. “Zij leveren ons een risicoanalyse aan, wij denken mee, stellen een Plan van Aanpak op voor de constructieve inspectie en gaan aan de slag. Wij hebben van huis uit veel ervaring met deze kunstwerken en zijn op veel bruggen in het verleden ook al eens actief geweest. Een toestandsinspectie volgens de CUR 117 legt overigens alleen de schade vast, terwijl de constructeur ook wil weten wat er goed is. Wij gaan een stap verder en maken echt een verdiepingsslag, zodat een compleet beeld ontstaat.”

IMG 9683
De jarenlange kennis en ervaring die Nebest heeft met het inspecteren van kunstwerken in combinatie met de inspectietool maakt dat ze heel snel kan handelen.

Stroomlijnen en archiveren

Nebest heeft een eigen inspectietool ontwikkeld voor dit type inspecties. “Bij het inspecteren van een brug wordt ongelooflijk veel data opgehaald”, zegt Ton Angevaare, projectleider bij Nebest. “We lichten immers het hele kunstwerk door en schromen niet om daarbij lichte (de)montagewerkzaamheden uit te voeren, mocht dat nodig zijn voor het verkrijgen van alle data. Het is vervolgens de kunst om die data gestroomlijnd binnen te halen en te archiveren, zodat het als een compleet ‘pakket’ naar het ingenieursbureau gestuurd kan worden die de herberekening gaat maken. Onze inspectietool is daarbij van grote meerwaarde. Op basis van tekeningen wordt de brug eerst digitaal ingelezen en uitgefilterd op onderdeelniveau. Vervolgens gaan we op locatie de brug inspecteren. Bij afwijkingen worden specifieke tags aangemaakt waaraan het inspectieformulier wordt gekoppeld, dat op zijn beurt weer wordt verrijkt met foto’s en tekst. Na de inspectie maken we het rapport op waarbij we alles per schadebeeld en per locatie uitfilteren. Soms gebeurt het zelfs dat we de ingenieursbureaus live laten meekijken, zodat ze tijdens de inspectie al een beeld krijgen.”

IMG 3090
Als onderdeel van de V&R-opgave werkt Rijkswaterstaat samen met een aantal ingenieursbureaus en kennisinstituten aan het herberekenen van de constructieve veiligheid van kunstwerken en het vaststellen van hun technische einde levensduur.

Bruikbare informatie

De jarenlange kennis en ervaring die Nebest heeft met het inspecteren van kunstwerken in combinatie met de inspectietool, maakt dat ze heel snel kan handelen. “We gaan uiterst pragmatisch te werk”, zegt Davelaar. “Het lijkt erop dat we nu zelfs in een fase terecht zijn gekomen dat we zo hard gaan dat we vooruit op de planning gaan lopen. Dat gaat overigens niet ten koste van de kwaliteit.” Angevaare vult aan: “We lopen al heel wat jaren mee, en zijn ons ervan bewust welke informatie de constructeur nodig heeft om de herberekeningen te kunnen maken. Dat betekent dat we niet alleen het schadebeeld vastleggen, maar ook een stapje verder gaan. Bij locaties met corrosie is de restdikte relevant. Corrosie wordt lokaal verwijderd zodat we een diktemeting kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld met een ultrasone wanddiktemeter. Op die manier brengen we het corrosieverloop volledig in beeld, en meten we de materiaalafname op verschillende locaties. Dat is juist de informatie waar de constructeur wat aan heeft als hij gaat herberekenen.”

Volgens de heren is de inspectietool van Nebest continu in ontwikkeling. “We leren van elke inspectie. Geen kunstwerk is immers hetzelfde. En zo blijven we onszelf en de tooling voortdurend doorontwikkelen.” Angevaare verklapt dat Nebest sinds enkele weken ook een 360 graden camera inzet. “We doen er alles aan om een compleet beeld te krijgen van de staat van een kunstwerk en verbinden er een analyse en conclusie aan in plaats van sec de inspectieresultaten over de schutting te gooien. Daarin maken wij echt het verschil.”   

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Nebest BV.

Nebest logo Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Nebest logo Telefoonnummer +31 (0) 85 489 01 00 E-mailadres info@nebest.nl Website nebest.co.uk/

"*" indicates required fields

Send us a message

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten