Platform on concrete and steel in construction
Ambitie bij bouwbedrijf Heijmans is groot: ‘Wij zijn makers van de gezonde leefomgeving’
Heijmans laat graag aan de buitenwereld – en zeker aan beleidsmakers – zien hoe ze het doet. Bouwen, bouwen, bouwen!

Ambition at Heijmans construction company is high: 'We are creators of the healthy living environment'

Over (de noodzaak van het streven naar) duurzaamheid wordt in de samenleving verschillend gedacht. Bij bouwbedrijf Heijmans wordt dat erkend. Toch is er een heldere bedrijfsmissie. Aan het woord zijn Heleen Herbert, directeur strategie en Thijs Huijsmans, programmamanager duurzaamheid. “Wij zijn de makers van een gezonde leefomgeving”, zegt het tweetal. “Wij willen geen ‘gewone bouwers’ zijn. Wij maken extra meters. We hopen de keten te inspireren, aan te jagen en dus mee te nemen naar die gezonde leefomgeving.”

Het strategisch beleid is gebaseerd op vijf pijlers. “Zo gaat het als eerste om het welzijn voor de mensen”, zegt Herbert. “Als we bouwen dan móeten we ons altijd afvragen of we het goed hebben gedaan voor hen. Ook op het gebied van duurzaamheid – de tweede pijler – dagen we onszelf uit: is alles wat we doen (bouwen dus) goed voor de planeet?” Echter, ten derde, is ook de HOE-vraag wezenlijk. “Er is grote schaarste op de arbeidsmarkt”, zegt Huijsmans. “Het is dus onze taak om verbinding in de keten te zoeken, om daarbij te ontdekken hoe we beter of sneller kunnen innoveren. En daarnaast: is alles maakbaar? Ja, we moeten onze processen en producten veranderen. Veel moet dus anders. Omdat technische ontwikkelingen sneller gaan dan ooit hebben we – tot slot – binnen ons bedrijf behoefte aan veel nieuwe kennis. Van ecologen tot psychologen en van sociologen tot datawetenschappers. We willen de samenleving begrijpen én de richting daarvan kunnen duiden. Als we dat niet doen, dan weten we niet wat en hoe we moeten bouwen. En, waar.”

Ambition at Heijmans construction company is high: 'We are creators of the healthy living environment' 1
Thijs Huijsmans.

Sustainability

Dat duurzaamheid bij al deze facetten zeer hoog op de agenda staat, mag duidelijk zijn. Maar ja… het politieke landschap in Nederland is grillig en juist op een thema als (de noodzaak voor) duurzaamheid wordt er verschillend gedacht. “Ik snap dat mensen hun eigen mening hebben. Prima!”, zegt Herbert. “Maar waar wij vooral behoefte aan hebben, is consistentie in beleid. Je kunt niet elk jaar nieuwe ambities formuleren. Wij laten ons dan ook horen in Den Haag. We klagen niet, maar doen wel voorstellen. En we nodigen beleidsmakers uit om hen te laten zien hoe wij het doen.”

“In de beton- en staalbouw zijn veel opgaven maar het is soms lastig om die te vervullen. Er zijn veel te veel en soms ook tegenstrijdige regels. Echter, beton en staal zijn wel essentieel voor onze sector. Daarom hebben we hoge ambities geformuleerd. Nederland wil in 2050 CO2-neutraal zijn. Wij willen dat in 2040 hebben bereikt.”

Ambition at Heijmans construction company is high: 'We are creators of the healthy living environment' 2
Heleen Herbert.

Heijmans formuleert die ambities op basis van drie perspectieven:

1.  Materiaalgebruik moet omlaag: dus ontwerpaanpassingen

“We werken veel met co-makers, die ruimte krijgen om te innoveren. Een goed voorbeeld daarvan is de ontwikkeling van een heipaal, waarbij de kern geen beton meer bezit. Daardoor heb je dus minder beton nodig – dus minder CO2-uitstoot – zonder dat het de prestatie teniet doet. Ook is daarbij winst te behalen in de transportketen.”

2.  Samenstelling van het materiaal veranderen

“Als we kijken naar grind en zand dan kunnen we dat al volop hoogwaardig recyclen. Een goede ontwikkeling. Of denk aan onze ervaring met de toepassing van geopolymeerbeton. Ook onderzoeken we de mogelijkheden en kansen van CO2-negatief cement: dit doen we nu vooral bij onze divisie Infra. Dat kost tijd, maar regeren is wel vooruitzien.”

3.  Alternatieve materialen

“Voor wat betreft ons gebruik van staal leggen we steeds meer de focus op hergebruik: donorstaal. We moeten veel meer weten waar wat zit en kijken of we de materiaalstroom kunnen versnellen. Kortom, elke dag moeten we denken aan de herbruikbaarheid van materialen.”

Een blik op de nabije toekomst

Herbert en Huijsmans hebben een advies voor het nieuwe kabinet dat hopelijk in 2026 kan aantreden. “Durf voor de lange termijn te denken. Stel heldere doelen en als er dan onderweg naar dat doel slecht nieuws is, houd je rug dan recht. Kies voor consistent beleid. Dat is in het belang van de sector. Maar los daarvan: wij – van Heijmans – hebben nog steeds onze eigen route naar alle doelstellingen. Want ons doel is en blijft: het maken van een gezonde leefomgeving.”    

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Send us a message

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten