De vervanging en renovatie van de Cruquiusbruggen is een infrastructurele operatie met hoge ambities op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en onderhoud, nieuwe wensen wat betreft Industrieel Flexibel en Demontabel (IFD) bouwen en ook bovengemiddeld gevoelig als het gaat om omgevingsmanagement. De bruggen vormen immers het kruispunt van de N201 en de ringvaart van de Haarlemmermeer en liggen op een steenworp afstand van Rijksmonument Cruquius. Bij de vervanging en renovatie van de Cruquiusbruggen speelt procesmanagement een belangrijke rol.
Zeker als het project na de bouwteamfase tegen een vertraging aanloopt. De bouwvrijstelling op de stikstofregeling vervalt en de omgevingsvergunning dient opnieuw te worden aangevraagd. “Als een project om welke reden dan ook een aantal maanden stil komt te staan, moet je de trein beheerst weten te stoppen, een komma zetten en later het proces weer oppakken”, stelt Koen van Oosterhout, adviseur proces bij dutch process innovators.
Dutch process innovators is vaak betrokken bij integrale complexe werken zoals de Cruquiusbruggen. Het adviesbureau is ingeschakeld door aannemerscombinatie Van Hattum en Blankevoort – Hollandia Infra om het project vanaf de start van de realisatie tot en met de oplevering zo beheerst en transparant mogelijk te laten verlopen. Om die transparantie te krijgen, richt het adviesbureau het project in zoals ze het zou opleveren. “De Provincie Noord-Holland is een opdrachtgever die strak op de naleving van de contractuele verplichtingen zit”, vervolgt Van Oosterhout. “Op dit project betrof het een UAV-GC-contract met functionele specificaties dat vrijheden en verantwoordelijkheid aan de uitvoerende partijen geeft. Om de opdracht voor de aannemerscombinatie hanteerbaar en inzichtelijk te maken, is tijdens de ontwerpfase het project opgeknipt. Welke eisen koppel je aan de onderbouw, bediening, stalen bovenbouw, duurzaamheid en levensduur? Welke verkeersmaatregelen zijn nodig? Hoe zit het met de waterhuishouding? Et cetera. Als de juiste eisen gekoppeld zijn aan de bijbehorende deelobjecten, kom je van een complex geheel tot behapbare, aantoonbare onderdelen.”
Bij een complex project komen veel verschillende specialismen samen: beton, staal, wegenbouw, elektrotechniek, werktuigbouw, noem maar op. “Dat moet allemaal apart, maar ook integraal samenwerken en aantoonbaar voldoen aan het contract”, aldus Van Oosterhout. “Direct vanaf de start van het project worden keuringen en bewijslasten en certificaten verzameld om bij oplevering de aantoonbaarheid te borgen. Om de verwachtingen van de opdrachtgever en stakeholders hierin niet te vergeten, is direct contact met de beheerder van de bruggen en de fietsonderdoorgang gezocht. Deze vroege afstemming zorgt ervoor dat het opleverdossier continu gevuld wordt en dat na afronding van de werkzaamheden buiten het opleverdossier snel gereedgemaakt kan worden. Dit wordt ook wel ‘opleveren in een dag’ genoemd.”
Van Oosterhout gaat elke dag met veel plezier naar zijn werk. “Iedere dag werken aan complexe projecten, met verschillende karakters en binnen gestelde deadlines kan soms stressvol zijn. Het geeft echter ook enorm veel voldoening als het dan ook allemaal lukt om met de juiste kwaliteit op tijd klaar te zijn. Opdrachtgever en opdrachtnemer tevreden? Dan hebben we met elkaar het juiste gedaan! Dat is waar dutch process innovators het voor doet.”