In Vught start binnenkort één van de meest complexe spoorprojecten van Nederland: Vught Verdiept. Daarbij wordt het spoortracé onder het maaiveld gebracht. Om dat ongehinderd te kunnen uitvoeren, moet het bestaande spoor worden omgelegd via een tijdelijke bypass. En die kruist op enig moment de N65. Precies op dit punt spelen zusterbedrijven Rijnstaal Nieuwegein en Civiele technieken deBoer een cruciale rol. Ze bouwden letterlijk een brug op een brug. Twee keer zelfs.
Sinds 2024 werkt BAM aan het omleggen van het spoortraject door Vught, met een nieuw spoortracé, een tijdelijk station en een traverse (voetgangersbrug) over het spoor. Pas wanneer dit gereed is, volgens planning eind 2025, kan het bestaande spoor vrijkomen voor de aanleg van de verdiepte ligging: een tunnelbak waarin de treinen onder Vught door gaan rijden. Alles wat met staal te maken heeft binnen dit project was in handen van zusterbedrijven Rijnstaal Nieuwegein en Civiele technieken deBoer. Hun opdracht omvatte de engineering, productie en montage van de traverse, spoorbrug en fietsbrug. Allemaal tijdelijk van aard. Die laatste twee kunstwerken liggen parallel aan elkaar en kruisen de N65.

“We zijn begonnen met het engineeren en produceren van de fietsbrug, die grotendeels is opgebouwd uit circulaire materialen”, zegt Bjarne Snel, werkvoorbereider bij Rijnstaal Nieuwegein. “De liggers zijn samengesteld uit stalen profielen van 1,40 meter hoog die bij eerdere projecten dienstdeden als ondersteuningsconstructies. Ze lagen op ons terrein te wachten op een volgende klus. Met deze circulaire inzet scoorde BAM belangrijke punten in de tender.” De fietsbrug bestaat uit vier liggers die in lengte per twee zijn gekoppeld. De liggers aan weerszijden zijn met een in het werk gestort betondek aan elkaar verbonden. “Dat is ook de enige verbinding, en die combinatie tussen beton en staal maakte het constructief uitdagend.”

De fietsbrug is voorgebouwd op het brugdek van de onderdoorgang in de N65. Er werd dus letterlijk een brug op een brug gebouwd. “Voorafgaand aan de bouw hebben we schuifbanen op het brugdek geplaatst en zijn er vijzels op de wand van de onderdoorgang geplaatst”, legt Anton Gorter uit, projectleider bij Civiele technieken deBoer. “Nadat het beton van de fietsbrug was uitgehard, is het kunstwerk met vijzels afgelaten op de schuifbaan. Vervolgens is de fietsbrug één lengte opgeschoven en is er een crashdeck aan vastgebouwd als montagedek voor de latere fase. Daarna is de fietsbrug doorgeschoven naar zijn eindpositie. Deze hangt nu boven de N65. Dankzij het crashdeck hoefden we de N65 niet af te sluiten en was het hele dek van de onderdoorgang vrij om de tijdelijke spoorbrug te kunnen bouwen.”

Jawel, ook de spoorbrug is gebouwd op de onderdoorgang en blijft daar ook liggen. “Na het bouwen van onze hulpconstructies zijn op het dek van de onderdoorgang C-liggers aangevoerd van 16 ton per stuk. Die zijn door de specialisten van Rijnstaal Nieuwegein in het werk volledig doorgelast tot twee constructies van elk 51 meter lengte”, legt Gorter uit. “Vervolgens hebben we de vijzels gepositioneerd en hesen twee zware kranen de constructie in positie, waarna de vakwerkdelen en boogconstructies werden toegevoegd. De verbindingen zijn uitgevoerd met M36- en M42-voorspanbouten, die met elektronische momentsleutels zijn nagespannen. Elke las is bovendien niet-destructief onderzocht om absolute veiligheid te garanderen. Het was met recht Champions League staalbouw met allemaal montageverbanden voor tijdelijke stabiliteit.”
Eenmaal afgemonteerd is de spoorbrug 120 centimeter opgevijzeld door Civiele technieken deBoer. “Op die manier kon BAM de bekisting maken voor het storten van het betondek”, legt Gorter uit. “Voor en achter de onderdoorgang zijn nieuwe landhoofden gemaakt, waarop uiteindelijk de hele constructie 180 centimeter is afgevijzeld, en waarbij ook de definitieve opleggingen zijn aangebracht.” Hoewel de kunstwerken tijdelijk van aard zijn, voldoen ze volgens Gorter aan alle eisen van nieuwbouw. “Dankzij de boutverbindingen kunnen grote delen in de toekomst opnieuw gebruikt worden. Al met al een bijzondere referentie voor ons als zusterbedrijven. Door de complexe faseringen met aflaten en omschuiven van technisch ingewikkelde constructies kwam de synergie tussen onze bedrijven optimaal tot zijn recht.”